IKEA - den stora mardrömmen -

Igår var den första dagen under mina nya boendeförhållanden.
Numer är det jag som bestämmer allt eftersom jag bor själv. Jag har för avsikt att utnyttja tiden till att skräddarsy bostaden efter mina behov.
Jag införskaffade en ny tvbänk, ett nytt soffbord samt ett sidobord till min ölmaskin som jag har i vardagsrummet. :)
Nu till själva besöket.
Jag pallrade iväg till IKEA fortast möjligt efter jobbet. Det innebar att jag kom fram strax efter 19 vilket gav mig mer än nog tid för att införskaffa det jag var ute efter. I helgen var jag där med tanten och då var det fullt med folk, skrikiga ungar och annat otrevligt. Nu är det anorlunda. Människorna är färre och de som är där har givna mål och stannar inte för att titta på varenda pinal. Det passar mig utmärkt. Jag noterar också att dom ensamma damerna verkar vara på ragghumör. Förmodligen ett perfekt tillfälle för den som vill ragga upp desperata singeldamer som tafatt plockar bland husgeråd och annat. Så här skulle en dialog kunna se ut.
- Hej!
- Hej!
- Läget?
- Jovars det är bra. Själv då?
- Helt ok. Vilken fin byrå du hittat!
- Tack! Ja den tror jag blir riktigt fin hemma i sovrummet.
- Ok. Dom kan vara lite knepiga att montera dom där.
- Jaså?
- Ja det är lite pyssel. Behövs också lite verktyg. En stoor
skruvmejsel bla. Jag har verktyg och kunskapen att hantera
dom på rätt sätt. Jag skulle kunna hjälpa dig...
osv...
Resten får ni själva fantisera ihop :)

Detta var dock bara ett sidospår och har egentligen ingenting med nånting att göra . Allting flyter på fint. Inget tjafs
utan bara notera vad som ska hämtas var och sedan verkställa.
Väl vid kassorna börjar problemen. Kön är milsvid. En kassa är öppen. En ordinarie kassa dvs. Sen har dom två snabbkassor där man endast kan betala med kort.
Bakom mig står två gamla kärringar och tjatar och tjatar. Oavbrutet tjatar dom. "Usch vilken dålig service", "Hur länge ska vi vänta" osv osv. Bred värmländska talar dom på och har röster som låter som teskedsgumman.
Dom klagar över hur dåligt det är med så få kassor. Att dom ska vidare och handla mat osv. Servicen är usel är det genomgående temat. Precis som om någon besöker IKEA för den fenomenala servicens skull...
Efter ett tag kommer en strålande leende flicka och frågar riktigt klämkäckt folk om dom ska betala med kort. Alla som gör det får hjälp i snabbkassorna för att det ska gå snabbare. Fram och tillbaka som en iller springer hon. Vanligtvis så hade jag stört mig på människan men just nu så orkar jag inte pga att all min koncentration går åt till att inte göra utfall mot pajasarna bakom mig. Nu har vi stått i kön i 10min ungefär och dom har oavbrutet kacklat med varandra, triggat varandra, hetsat varanda att klaga mer och mer och överträffa varandra.
Dom fortsätter att klaga på servicen vilket förvånar. Tjejen som går runt verkar vara den mest serviceminded på den nivån jag någonsin sett. Hon skulle förmodligen böja sig ner och suga kuk i kön om hon trodde det var i IKEA:s bästa intressen.
Nu börjar kön tunnas ut något då folk faller från till snabbkassorna. Det är en bit kvar fortfarande dock...
Nu klagar dom på att bara en kassa är öppen. En kassa? Eller är det två? Dom försöker titta men ser inte. Nu resonerar dom att dom kommer inte komma ut förrän om tidigast en halvtimme. Själv gör jag bedömningen att det tar max 10 minuter innan jag är ute. En bedömning som kom att visa sig stämma ganska väl.
Dom spekulerar och sträcker sig och tittar och tittar och försöker se. Till slut ser dom! Det ÄR två kassor öppna säger den ena nästan lite besviket. Äntligen! tänker jag. Nu är dom väl tysta resten av tiden. Det tar två sekunder...
Sen svarar den andra... - Jag tycker det är dåligt att det tar sån tid när dom har två kassor öppna! Jaaa svarar den andra. Det kunde dom gjort bättre...
Nu går min ridå ner. Jag ler och skrattar till lite uppgivet. Totalt dränerad på all energi. Nu är det tunnelseende fram till kassan resten av tiden. Jag kopplar från alla sinnen och lyckas nätt och jämnt hålla mig kvar vid tanken på att jag måste tacka någon om jag kommer härifrån levande...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0