Vad har hänt med busschaufförerna?

Jag har på senare tid noterat att de som jobbar som busschaufförer inom lokaltrafiken intagit en alltmer aggressiv ställning i trafiken.
Vanligaste exemplet på detta är att dom tränger sig före i korsningar och dylikt. Bara kör ut framför trafiken och skiter i oss stackars bilister.
Ett tag trodde jag det berodde på att tidtabellerna blivit tightare. Så är dock inte fallet. Det är nämligen som så att jag åker till jobbet innan klockan sex varje morgon. Det är inte många bilar ute då men tyvärr så verkar det som att en busslinje startar ungefär då. DVS den åker från busstationen till sin första hållplats för dagen samma väg som jag tar till mitt jobb. Att chaffisen då inte har bråttom är uppenbart. Dom brukar ligga kring 25 i stan där det är 50 och sen när det blir 70 så ligger dom på cirka 40km per timme.
Det är jävligt störande att dom stora bussarna ligger och blockar trafiken på den smala 70-vägen. Utöver detta så blir dom riktigt sura när man kör om dom och börjar blinka med ljusen och ha sig. Riktiga svin är dom. Om någon är intresserad av att åka till busstationen och vandalisera saker så ta gärna bilder på vad ni åstadkommit så ska jag visa dom här på bloggen för den stora läsarskaran.
Hur som helst så fick jag min lilla chans till hämnd häromdagen. Jag kom till en tkorsning mitt i stan mitt på dagen. Trafiken var påtaglig. Från höger kommer en buss. Jag har väjningsplikt för bussen enligt höggerregeln. Dock så kom det bilar från bussens högersida samtidigt vilket nullifierar detta och låter mig köra samtidigt som bussen släpper på bilarna från sin höger.
Tanten som kör bussen tänker dock, busschaufförernas vana trogen, bara köra ut. Jag trycker dock fram min bil tillräckligt mycket för att inte bussen ska kunna köra ordentligt. När en buss gör en 90-gradersböj så behöver den gott om svängrum.
 "Nej du min vän." tänker jag.
När tanten inser att hon inte kan köra utan att börja kvadda bilar så börjar hon gasta för fullt i bussen. Vanligtvis så brukar jag själv ha ett rejält temperament i trafiken men just nu så är jag lugn som en filbunke... och glad. Jag tittar bara lugnt på tanten och småler. Nu halvreser hon sig upp och börjar gestikulera kraftigt i bussen. "Ojojoj..." tänker jag och brister ut i ett äkta colgateleende. Nu börjar jag backa min bil riktigt riktigt långsamt samtidigt som jag småskrattar åt kärringen i bussen väl medveten om ilskan det framkallar hos henne. När det väl går så kör hon iväg med en våldsam fart.
Det gjorde min dag. Jag blir på riktigt gott humör när jag tänker på det och kan inte låta bli att skratta litegrann för mig själv.
Jag är en bra människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0