Frrrrrrrrrrredag

Idag har jag inte mycket intressant att förtälja. Det har jag inte andra dagar heller visserligen men jag brukar alltid kunna klura ut något att skriva om iaf. Idag känns det inte så. Jag känner för att sura trots den gynsamma veckodagen. Det kan måhända bero på den något bisarra efterrätten på lunchen idag.
Jobbet flöt på som vanligt och på vägen hem stannade jag till vid mitt stammislunchställe (härligt ord). Dom brukar ha den goda smaken att ha något smarrigt på fredagar. Måltiden bestod av porterstek med rödvinssås och klyftpotatis mums. Det allra mumsigaste med måltiden, och lunchstället i sig, är dock att dom har lingonsylt varje dag i salladsbuffén! Det har jag inte sett någon annanstans och eftersom jag älskar lingon och har det till det mesta så öste jag på av detta också. Nu slutar inte förträffligheterna där heller. På fredagar så ingår även en efterrätt i dagens lunch. Efterrätten är oftast ganska B och smakar i regel inget vidare men efterrätt är ändå efterrätt och det kan aldrig ifrågasättas. Det blir en trestegsmåltid till endast lunchkostnad.
Efterrätten serveras alltid i små runda skålar med tillhörande tesked. Exempel på olika efterrätter som jag hittills ätit är, äppelkaka med vaniljsås, chokladmousse, honungsmelon och vattenmelon. Dom smakar som sagt i regel inget vidare men det är lite "festligt" iaf. Skulle vara riktigt kaxigt om dom hade partyhattar i papp också men det dröjer nog...
Idag närmade jag mig efterrätterna nyfiket med min lunchbricka i handen. Vad är det. Tårta? Nåt runt rött?? Konstigt ser nästan ut som äpplen.. Jag kliver närmare... Äpplen! Nu är inte äpplet i sig det förkastliga även om det är en riktig skitefterrätt utan det faktum att dom plockat fram sina fina glasskålar och lagt ett äpple i varje. Äpplena fick precis plats och det påminde nästan om äggkoppar fast med röda äpplen i. Jag såg dock inte till några teskedar idag som tur var.
Detta fick mig iaf på dåligt humör och jag satt och tänkte på det hela tiden när jag åt min lunch. Jag kom fram till att det hade varit bättre om dom lagt äpplena i en stor skål eller korg eller liknande men att idén med äpplen överhuvudtaget är förkastlig. Hoppas dom inser sitt misstag i framtiden.
Jag beter mig dock som dom allra flesta svenskar gör på restaurang, hur missnöjd man än må vara med servicen och maten, när jag går ut och passerar ägaren.

- Smakade det bra idag?

- Ja jättebra! Med ett glatt leende skinande som en sol. :(

Den korrekta dialogen hade ju såklart varit:

- Smakade det bra idag?

- Ja maten var god MEN efterrätten. Jag vill inte ha ett äpple till efterrätt. Jag vill gärna ha nåt kalorikt som är mjukt eller flottigt. Nåt som jag vet är dåligt för mig men som man kan klämma i sig bara för att det är fredag. Jag vill inte ha ett nyttigt äpple och jag vill definitivt inte att äpplet ska ligga i en dessertskål. Det ser jag som ett slag i ansiktet.
Men i övrigt var det helt ok. Hoppas ni tänker på det nästa fredag då jag är tämligen övertygad om att dom allra flesta av era gäster håller med mig om detta.

- Ok ok kompis. Du har nog rätt. Vi ses på måndag.

Men så är det ju aldrig tyvärr. Man sitter hellre och surar och ältar. Men det är väl tur det. Annars skulle inte ni ha nåt att läsa...


Kommentarer
Postat av: Nutta

Jag tror att stora delen av min dag hade varit helt förstörd om det hade varit jag som varit med om det.
Alltså efterätt ska vara onyttigt och gott. Äpplen kan man äta hemma på tisdagar när man vill vara nyttig.

2007-06-29 @ 22:40:59
URL: http://Battleflower.blogg.se
Postat av: violtomte

Det är allt för sällan man säger vad som behöver sägas och gör vad som behöver göras. Vi svenskar är bortklemade och det började på dagis med fluortanten och yttrar sig på det här viset.
Är det inte dags att lära svinen en läxa? Vad har du att förlora? Jag har lyssnat på dina undertryckta sociopattendenser i över femton år nu, jag tycker det är hög tid nu ;)

2007-06-29 @ 23:17:39
URL: http://violtomte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0